Dat BHV – voluit ‘bedrijfshulpverlening’ – verplicht is voor ieder bedrijf, is bij de meesten wel bekend. Toch kan niet iedereen een antwoord geven op de vraag wat BHV precies inhoudt en over welke vaardigheden een BHV’er moet beschikken. Gaat u een bedrijf oprichten of wilt u een evenement organiseren en bent u benieuwd wat u moet regelen voor de BHV? In dit artikel zetten wij de belangrijkste informatie voor u op rij.

Wat is een BHV’er?

Een BHV’er is een bedrijfshulpverlener. De wet verplicht dat de BHV’ers adequaat zijn opgeleid. De BHV’er is opgeleid om in geval van nood de werknemers en klanten in veiligheid te brengen. Naast een adequaat optreden bij een calamiteit is een BHV’er ook het aanspreekpunt voor externe hulpdiensten.
Zodra uw organisatie een persoon ontvangt, valt de veiligheid van deze persoon binnen uw bedrijf onder uw verantwoordelijkheid. Of het nu gaat om uw eigen personeel, een bezoeker of een klant: de aanwezigheid van een gecertificeerd BHV’er op locatie is dan verplicht. Gaat u met uw werknemers naar een andere locatie, bijvoorbeeld voor een personeelsuitje of training? Ook dan bent u als werkgever verantwoordelijk voor het regelen van een BHV’er.

Wat doet een BHV’er?

Er wordt weleens gedacht dat BHV een verkapte omschrijving is van iemand met een EHBO diploma. Dit is ten onrechte: terwijl een EHBO’er gericht hulp aan personen kan bieden bij ongevallen, moet een BHV’er, naast eerste hulp, ook bedrijfshulpverlening kunnen verstrekken. Maar wat doet een BHV’er precies? Denk bijvoorbeeld aan het ontruimen van een pand bij een noodsituatie zoals brand. Een ander groot verschil vinden we in de training van een EHBO’er en een BHV’er. Zo is de EHBO cursus een 3-daagse training is die gericht is op allerlei algemene zaken rondom het verlenen van spoed eisende eerste hulp en niet- spoedeisende eerste hulp. Een BHV cursus daarentegen bestaat uit meerdere modules waaronder een module brand en ontruimen en een module eerste hulp. Het is branche verschillend wanneer je kiest voor alleen een BHV basis opleiding of ook medewerkers wilt opleiden tot EHBO’er. Voor iedere branche gelden immers andere risico’s die vragen om een eigen, gerichte benadering. Kortom: Een BHV organisatie bestaat uit maatwerk en is afgestemd op de risico’s uit het bedrijf.

Werkvloer of event: hoeveel BHV’ers heeft u nodig?

Nu u weet wat een BHV er is en doet, vraagt u zich misschien af hoeveel BHV’ers er op uw locatie aanwezig moeten zijn. Hoewel voor het aantal aanwezige BHV’ers geen wettelijke regels zijn vastgesteld, moet wel rekening worden gehouden met de Arbo wetgeving. Als u wilt weten hoeveel BHV’ers u nodig heeft, kunt u het beste een risico-inventarisatie & evaluatie (RI&E) laten uitvoeren.

Heeft u vragen met betrekking tot de BHV of bent u benieuwd naar onze trainingen? Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.