Bent u eigenaar van een bedrijf, dan weet u dat succes niet komt aanwaaien. Er moet rekening worden gehouden met vele factoren om een onderneming te laten slagen. En hoe succesvol een onderneming ook is, een bedrijf loopt altijd nog diverse soorten risico’s die onvermijdelijk zijn. U kunt te maken krijgen met tegenvallers als de uitbraak van brand, slachtoffers en schade aan uw eigendommen. Lees hieronder over 3 veelvoorkomende risico’s voor bedrijven, in willekeurige volgorde.

1. Ziekteverzuim

Ziekteverzuim van personeel is een groot risico, met name voor kleine bedrijven. Verzuim kan een onderneming veel geld (en administratiewerk) kosten. U wilt natuurlijk het liefst dat medewerkers snel weer aan de slag gaan. Uiteraard is uitval niet altijd te voorkomen, maar de kans op ziekteverzuim na een bedrijfsongeval kan wel worden geminimaliseerd. Onder andere door een veilige werkplek te creëren, de risico’s in kaart te brengen en de BHV’ers te trainen op deze risico’s. BHV’ers worden d opgeleid om in geval van nood de werknemers in veiligheid te brengen. Zo weet hij of zij hoe de mensen uit het pand moet evacueren en indien nodig, eerste hulp te verlenen. Dit zal leiden tot minder letsel als (brand)wonden en amputaties, die in alle sectoren voorkomen.

2. Brand

Als er bij het bedrijf brand uitbreekt, moet deze zo gauw mogelijk beperkt en bestreden worden. Alle mensen in het gebouw – werknemers, klanten… – moeten worden gealarmeerd en geëvacueerd. Ook de hulpverleningsorganisaties, zoals de brandweer, moeten op de hoogte worden gebracht. Deze taken kunnen bhv’ers op zich nemen. Zij geven de brandweer informatie over wat er aan de hand is, zodat de brandweerlieden snel en veilig de brand kunnen bestrijden. Door brand kan er ook schade aan uw pand ontstaan. Door adequaat te handelen na het constateren van een brand, kan schade beperkt worden. Hoe je dit moet doen, leer je onder andere in de BHV cursus. Werknemers kunnen een bhv-cursus volgen op het terrein van een erkend instituut, maar u kunt ook een bhv training op locatie aanvragen. Wel zo makkelijk!

3. Medewerkers of klanten onwel

Het kan gebeuren dat een werknemer of klant/gast onwel wordt op uw terrein. Uiteraard belt u dan 112 om een ambulance te laten komen, maar terwijl u hierop wacht, kan een bhv’er ondertussen eerste hulp bieden. Het eerste kwartier na een calamiteit is namelijk cruciaal. Daarom is het belangrijk dat er altijd een opgeleide bhv’er aanwezig is in het bedrijf. Vanuit de RI&E kun je bepalen hoeveel BHV’ers er minimaal op dagbasis aanwezig moeten zijn om de mogelijke risico’s binnen het bedrijf op te vangen. Wilt u weten hoe je een BHV organisatie opstelt, neem dan hier contact met ons op.