Veilig op het werk? Dat check je met deze 5 tips!

Veilig op het werk? Dat check je met deze 5 tips!

Een veilige werkomgeving is haast zo vanzelfsprekend dat je er waarschijnlijk niet vaak bij stilstaat. Maar is dat wel terecht? Weet je zeker of het veilig op het werk is? Of moet er nog wat gedaan worden om het veiliger te maken? Wij geven je 5 tips waarmee je zelf kunt checken of het wel echt veilig is op de werkplek…

Beperk het risico’s op bedrijfsongevallen!

Nog even voor de zekerheid; weet dat je als werkgever verplicht bent om ervoor te zorgen dat het risico op bedrijfsongevallen maximaal beperkt wordt. Dat geldt voor de werknemers maar ook voor bezoekers en klanten die in jouw pand of panden rondlopen. En dus moet je maatregelen nemen. Voor de werknemers zodat zij hun werk veilig kunnen uitvoeren door betrouwbaar materieel waar ze mee werken en dat ze weten hoe ze het moeten bedienen. Maar ook voor alle aanwezigen door ervoor te zorgen dat als er toch ergens iets mis gaat, er altijd mensen zijn die weten wat ze moeten doen en anderen in veiligheid kunnen brengen.

Zo check je of het veilig is in jouw bedrijf

Hoe weet je dan of je er alles aan gedaan hebt om die risico’s te beperken? Dat doe je als volgt:

  1. Risico’s inventariseren
    Breng de risico’s in en rond het bedrijf of de panden in kaart. De bekende RI&E dus. Zijn er maatregelen getroffen op de bekende risico’s? Of zijn er nog risico’s waarvan maar gehoopt wordt dat het nooit echt gebeurt omdat niemand daarop zou kunnen handelen? Is dat laatste het geval, dan is er dus echt werk aan de winkel!
  2. Recente RI&E?
    Kijk of de laatst uitgevoerde RI&E nog recent genoeg is. Een RI&E moet elke vijf jaar opnieuw uitgevoerd worden. Maar is er in die tussenliggende periode iets substantieels veranderd? Bijvoorbeeld een verbouwing in een bedrijfspand? Dan moet de RI&E aangepast worden. Een niet-actuele RI&E betekent dat er mogelijk nieuwe en onbekende risico’s zijn waarmee nog geen rekening is gehouden.
  3. BHV-organisatie op orde?
    Controleer de BHV-organisatie: zijn er altijd voldoende BHV’ers aanwezig? En zijn die recent nog goed getraind? Een BHV-organisatie is essentieel om de risico’s te kunnen verminderen. Als het namelijk misgaat, moeten zij precies weten wat ze moeten doen.
  4. Wanneer geoefend?
    Bedenk wanneer de laatste oefening is geweest; een brandoefening, een ontruimingsoefening of een andere oefening die noodzakelijk is voor jullie bedrijf. Dit hoeft echt niet elke maand te gebeuren, maar minstens elk jaar is wel nodig wil je ervoor zorgen dat iedereen voldoende op de hoogte is over wat er moet gebeuren bij calamiteiten.
  5. Materieel op orde?
    Check of het materieel op orde is. Zijn de EHBO-dozen goed gevuld? Werken alle veiligheidsdeuren nog? En staan er geen spullen opgestapeld of kasten voor de handbrandmelder of het noodsleutelkastje? En kloppen de plattegronden van de noodplannen nog steeds?

Veilig in bedrijf met BHV – whitepaper

BHV is essentieel in het veilig krijgen en houden van jouw bedrijf. Wat BHV precies is, wat ze doen en hoe je dat goed regelt, dat vertellen we je ook in een bondige whitepaper. Met onder meer een handig stappenplan om de RI&E om te zetten naar een praktische BHV-organisatie. En met 12 tips waarmee je de BHV in jouw bedrijf goed regelt.

Meer weten?

Die whitepaper kun je hier gratis downloaden. Wil je meer weten over de trainingen voor de verschillende BHV-functies? Of juist advies over het uitvoeren van een goede RI&E? Neem dan contact met ons op en we vertellen je graag meer!

Naar whitepaper

2019-05-10T15:45:19+02:0026 april, 2019|BHV, EHBO, RI&E, Veiligheid|

Download onze BHV whitepaper!

Handige informatie rondom BHV? Bekijk dan het whitepaper
"Veilig in bedrijf met Bedrijfshulpverleners (BHV’ers)"

X