Ontruimingsplannen voor gebouwen? Zo zit het!

Ontruimingsplannen voor gebouwen?
Zo zit het!

Wat doe jij als het brandalarm gaat? En, wat doen de anderen bij jou in het gebouw? Als het goed is, ben je daarop voorbereid met een ontruimingsplan. Daarmee tref je op tijd maatregelen zodat als er bijvoorbeeld brand uitbreekt, iedereen op tijd naar een veilige plek kan gaan en er geen chaos of paniek ontstaat. Weet jij wat er in een ontruimingsplan staat, wanneer het verplicht is en hoe je er één maakt? Wij vertellen het je in dit blog.

Wanneer is een ontruimingsplan verplicht?

Een ontruimingsplan kan verplicht worden door het Bouwbesluit of door de Arbowet. Zo stelt het Bouwbesluit dat het verplicht is in gebouwen met een brandmeldinstallatie of met handmatige brandmelders. Die brandmeldinstallatie of brandmelders zijn verplicht voor gebouwen met 2 of meer bouwlagen of met een oppervlakte groter dan 500 m2. De Arbowet stelt dat je als organisatie verplicht bent om een veilig verblijf te garanderen voor iedereen die de locatie bezoekt. En dan kan het ook nog zo zijn dat de vergunning die voor het gebouw is afgegeven, een ontruimingsplan vereist.

In een bedrijfsverzamelgebouw

Heb jij dus een bedrijf met medewerkers of een gebouw waar je bezoekers ontvangt, dan kun je er vanuit gaan dat zo’n ontruimingsplan nodig is. Deel je het gebouw met anderen, zoals bijvoorbeeld in een bedrijfsverzamelgebouw, dan is het zaak dat je dit met elkaar regelt, zorgt dat dit wordt afgestemd met de verhuurder van het pand én dat iedereen op de hoogte is.

Ja ik wil hulp bij het maken van een ontruimingsplan!

Strikte eisen

Aan een ontruimingsplan worden, natuurlijk, strikte eisen gesteld. Zo moet het voldoen aan de NEN 8112-norm. Die bepaalt hoe het plan moet worden opgesteld zodat het bij een calamiteit ook goed werkt. Het beschrijft de taken voor de verschillende hulpverleners zoals degenen die de ontruiming regelen. Wat er verder in staat hangt ook af van de RI&E (Risico-inventarisatie- en evaluatie) en wat de functie van het gebouw is.

Inhoud van een ontruimingsplan

Een ontruimingsplan is dus altijd maatwerk maar wat er in ieder geval in moet staan is:

  • Gegevens van het gebouw, de installatie(s) en een situatietekening
  • Procedures voor alarmering en ontruiming
  • De BHV-organisatie
  • Taken van alle BHV’ers
  • Taken voor de overige mensen in het gebouw zoals medewerkers en directie
  • Het ontruimingsplan, de ontruimingsplattegronden en de ontruimingssignalen

Ontruimingsplattegrond

Een ontruimingsplattegrond toont de vluchtwegen maar ook waar blusmiddelen hangen, de AED, EHBO-koffers en waar de verzamelplaats is. Deze plattegrond moet in ieder geval in A3-formaat bij de receptie van het gebouw aanwezig zijn maar het is goed als ze ook op diverse andere plekken in het gebouw worden opgehangen. Let wel op dat de plattegrond en de aangegeven vluchtwegen vanaf de plek waar je het ophangt, juist georiënteerd zijn!
Ontruimingsplannen voor gebouwen? Zo zit het!

Handige tips voor de ontruimingsplattegrond

Iedereen kent de ontruimingsplattegronden op de deuren van hotelkamers. Maar op kantoren en in bedrijven is het juist handig om ze op te hangen op plekken waar mensen de tijd hebben om ze even te bekijken. Bij de koffieautomaat dus, de kopieermachine of bij de wachtruime van de receptie. Zorg er ook voor dat het geplastificeerde documenten zijn zodat ze lange tijd goed leesbaar blijven.

Checken, controleren en dubbelchecken!

Met alleen een goed ontruimingsplan ben je nog niet klaar, je moet ook:

  • Regelmatig de procedures oefenen via bijvoorbeeld een ontruimingsoefening
  • De blusmiddelen checken
  • Controleren of de EHBO-koffers nog goed gevuld zijn
  • Checken of de batterij van de AED niet aan vervanging toe is
  • Het regelmatig checken en frequent oefenen is essentieel om bij een calamiteit iedereen op tijd in veiligheid te kunnen brengen!

Zorg ook voor meer veiligheid in het gebouw

Meer veiligheid voor iedereen in het gebouw begint met een passend ontruimingsplan, goede ontruimingsplattegronden en juiste procedures. Dat hoef je niet allemaal zelf te regen, daarvoor kun je hulp inschakelen. Zoals die van ons. Van het opstellen van een RI&E tot en met het uitwerken van al deze essentiële onderdelen en het oefenen van de procedures, je kunt bij ons terecht. Wil je daar meer over weten? Of overleggen wat goed is voor jouw organisatie of het gebouw waar jij in werkt? Vraag het ons. We helpen je graag naar een veilige werkomgeving!

2019-02-22T11:32:18+01:0022 februari, 2019|BHV, Risico-inventarisatie en evaluatie|

Download onze BHV whitepaper!

Handige informatie rondom BHV? Bekijk dan het whitepaper
"Veilig in bedrijf met Bedrijfshulpverleners (BHV’ers)"

X